وضعيت اشتغال و انواع مختلف كار در قزوين چگونه است؟

استان قزوين يكي از استان‌هاي صنعتي كشورمان است و به دليل نزديك بودن به تهران و پايتخت، محل استقرار كارخانجات و كارگاه‌هاي توليدي و صنعتي مختلفي است. حضور كارخانجات و شركت‌هاي مختلف در اين استان باعث به وجود آمدن تعداد زيادي فرصت شغلي و استخدام قزوين شده است. شركت‌هاي فيروز، تولي پرس و كاچيران از جمله كارخانجات مشهور و خوشنام ايراني هستند كه در استان قزوين قرار گرفته‌اند.

استان قزوين به دليل نزديك بودن به تهران، يك از استان‌هاي صنعتي مهم كشور است. نيروي كار اين استان، تقريبا به طور متعادلي بين سه بخش خدمات، صنعت و كشاورزي تقسيم شده است. ميزان استخدام دولتي در قزوين بسيار پايين‌تر از استخدام خصوصي و آمار بيكار قزوين كمي پايين‌تر از ميانگين كشوري است.

نرخ بيكاري در اين استان در مقايسه با شاخص كل كشور وضعيت مطلوبي ندارد و برابر با 9.7% بوده كه اندكي از ميانگين كشوري بالاتر است. همچنين ميزان مشاركت اقتصادي قزويني‌ها در سال 1399 هم 43.4 درصد برآورد شده است. 

به دليل ميزان بالاي صنايع تبديلي و بسته‌بندي در قزوين، فرصت‌هاي كار در منزل، به ويژه براي بانوان محترم قزويني، بسيار زياد است. اگر در مشاغل تخصصي‌تري مثل برنامه‌نويسي، ديجيتال ماركتينگ و ديگر مشاغل داراي امكان دوركاري به صورت اينترنتي، سر رشته داشته باشيد مي‌توانيد براي آگهي‌هاي استخدام دوركاري، رزومه ارسال كنيد و در حالي كه سازمان استخدام كننده‌ي شما در شهر ديگري، مثلا تهران قرار دارد، در شهر قزوين و در منزل خود، دوركاري كنيد.

نگاهي به آمار اشتغال و بيكاري در استان قزوين

  • در سال 1390 نرخ بيكاري استان قزوين به طور ميانگين 12.5 درصد بوده است.
  • در سال 1391 نرخ بيكاري قزوين برابر با 12 درصد بوده است.
  • در سال 1392 شاخص بيكاري با كاهش قابل توجهي همراه بوده و به 10.3% رسيده است.
  • در سال 1393 نرخ بيكاري استان قزوين اندكي افزايش داشته و 11.9 درصد بوده است.
  • در سال 1394 اين شاخص در استان قزوين برابر با 11.7 درصد بوده است.
  • در سال 1395 نرخ بيكاري استان ثابت مانده و برابر با ميزان مشابه سال قبل بوده است.
  • در سال 1396 نرخ بيكاري استان قزوين برابر با 10.8 درصد بوده است.
  • در سال 1397 اين شاخص به طور ميانگين 11.1% محاسبه شده است.
  • در سال 1398 نرخ بيكاري روندي كاهش در پيش گرفته و به 9.9 رسيده است
  • در سال 1399 نرخ بيكاري قزوين به پايين‌ترين ميزان در ده سال گذشته رسيده و برابر با 9.7% بوده است.

تنها حدود ۲۲ درصد از جمعيت شاغلين قزوين، داراي تحصيلات دانشگاهي هستند. در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۳۰۰۰ فرصت اسنخدام و كار در قزوين ثبت شده است. اين در حالي است كه تعداد متقاضيان كار كه در مراكز كار و كاريابي استان قزوين ثبت نام كرده‌اند، بيش از ۱۶ هزار نفر بوده است و از اين تعداد نيز حدود ۳۹۰۰ نفر به كار گمارده شده‌اند. البته در شهر قزوين، تعداد فرصت‌هاي كار، بيش از تعداد كارجويان بوده و در حالي كه حدود ۴۵۰۰ فرصت كار در قزوين ثبت شده، تعداد متقاضيان كار، حدود ۴۲۰۰ نفر بوده است كه از اين تعداد، ۱۱۲۵ نفر به كار گمارده شده‌اند.

براساس آخرين آمارگيري كه در تابستان 1399 انجام شده نرخ مشاركت اقتصادي 43.3 درصد بوده كه در مقايسه با زمان مشابه در سال گذشته (98) كه اين نرخ 47.2 درصد بوده با اندكي كاهش همراه بوده است. همچنين نرخ اشتغال نيروي انساني قزوين در تابستان 1399 برابر با 39.6 درصد بوده است كه نسبت به سال گذشته روند كاهشي داشته است؛ نرخ اشتغال قزوين در سال 98 برابر با 43.3 بوده است.

 از تعداد كل متقاضيان كار در قزوين در سال ۱۳۹۸، تنها حدود ۱۴۰۰ نفر داراي تحصيلات دانشگاهي بوده‌اند و افراد داراي مدرك تحصيلي ديپلم، حدود ۷۳۰۰ نفر از كل آمار متقاضيان كار به خود اختصاص داده‌اند. البته نسبت متقاضيان كار به افراد به كار گمارده شده در گروه افراد داراي تحصيلات دانشگاهي، بيش از فارغ‌التحصيلان ساير مقاطع تحصيلي بوده و اين موضوع، نشان مي‌دهد كه مدرك تحصيلي دانشگاهي شانس پيدا كردن كار در قزوين را بالا مي‌برد.

بخش‌هاي مختلف اقتصاددي چه سهمي از اشتغال در قزوين دارند؟

حدود ۲۰ درصد از آمار اشتغال قزوين، مربوط به بخش كشاورزي است. شرايط آب و هوايي و تنوع اقليمي قزوين، امكان پرورش انواع محصولات زراعي و باغي را در اين استان، فرآهم آورده است. شهرستان تاكستان، قطب انگور كشور مي‌باشد. بخش صنعت، حدود ۳۵ درصد از آمار اشتغال قزوين را به خودش اختصاص داده است. استان قزوين به دليل نزديك بودن به تهران، صنعت بسيار رو به رشد و پويايي دارد. توليد مواد شيميايي، صنعت اصلي قزوين است و بعد از آن، صنايع غذايي در رتبه‌ي بعدي قرار دارند. همانند ساير استان‌هاي كشور، بخش خدمات بيشترين آمار نيروي انساني را به خودش اختصاص داده است. حدود ۴۳ درصد از شاغلان استان در بخش خدمات و بازرگاني مشغول به كار هستند و رشد اين بخش اقتصادي در مقايسه با بخش‌هاي كشاورزي و صنعت، كندتر بوده است.

بهترين روش براي كاريابي در قزوين

بهترين شركت‌ها و سازمان‌هاي براي جذب نيروي انساني در سايت جاب ويژن آگهي شغلي منتشر مي‌كنند و هرروز صدها فرصت شغلي مربوط به تهران و شهرهاي مختلف مثل قزوين در اين سايت منتشر مي‌شود. كارجويان محترم قزويني به كمك فيلترها و امكانات مختلف جاب ويژن مي‌توانند جستجويشان را محدود و مشخص كنند و فرصت‌هاي شغلي مدنظرشان را زودتر مشاهده كنند. يكي از كاربردي‌ترين فيلترها، انتخاب نام شهر و استان است. براي اينكه تمامي آگهي‌هاي استخدام قزوين را مشاهده كنيد در قسمت جستجوي مشاغل و از منوي شهر، گزينه «تمامي شهرهاي قزوين» را انتخاب كنيد. به اين ترتيب، كليه فرصت‌هاي شغلي قزوين در تمامي شهرهاي استان به شما نمايش داده مي‌شود.

وضعيت انواع مختلف كار در قزوين

با توجه به نسبت بسيار پايين استخدام دولتي به استخدام خصوصي در قزوين، و نيز نسبت پايين استخدام در بخش خدمات در مقايسه با خيلي از استان‌هاي كشور، كار اداري در قزوين خيلي زياد نيست. به دليل موقعيت خاص استان قزوين، كارهاي مرتبط با صنايع تبديلي و بسته‌بندي و در نتيجه فرصت‌هاي كار در منزل قزوين زياد است و بسياري از شركت‌ها، بسته‌بندي‌هاي خود را به افرادي مي‌سپارند كه مي‌خواهند در منزل كار كنند. ا توجه به اينكه شهر قزوين يك شهر دانشگاهي محسوب مي‌شود و دانشجويان زيادي از مناطق مختلف كشور براي تحصيل به قزوين مهاجرت مي‌كنند، رقابت براي تصاحب فرصت‌هاي استخدام كار در قزوين به صورت نيمه وقت خيلي زياد است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.