از شرايط استخدام مشهد بيشتر بدانيد

استان خراسان رضوي با دارا بودن بيش از ۶ ميليون نفر جمعيت يكي از پرجمعيت‌ترين استان‌هاي كشور است. مركز اين شهر، يعني شهر توريستي مشهد با بيش از ۳ ميليون نفر جمعيت، پر جمعيت‌ترين شهر و مركز استان خراسان رضوي است. بيشترين ميزان استخدام مشهد مربوط به بخش خدمات و گردشگري است. اين شهر سالانه ميزبان بيش از ميليون‌ها گردشگر از نقاط مختلف ايران و ساير نقاط جهان است. بنابراين، كسب‌وكارهايي مثل هتلداري و شركت‌هاي گردشگري در اين شهر نيروي كار زيادي نياز دارند. تقاضاي زياد در بخش گردشگري در شهر مشهد باعث شده است تقاضا براي استخدام در مشهد بالا باشد.

براساس سرشماري سال ۱۳۹۵ُ، استان خراسان پيك جمعيتي استان خراسان رضوي، در حال حاضر بين ۳۵ تا ۳۹ سال قرار دارد. اكثر افراد در اين گروه سني، مشغول به كار هستند و با توجه به اين‌كه شهر مشهد با توجه به جمعيت بسيار بيشترش در مقايسه با شهرهاي ديگر استان خراسان رضوي نقش بسيار پررنگي در اين آمار دارد، بنابراين، مي‌توان گفت كه تقاضاي استخدام مشهد به نسبت جمعيت اين شهر در حال حاضر چندان بالا نيست. همچنين، در ۵ الي ۱۰ سال آينده نيز ميزان جمعيت در سن استخدام در اين استان نسبتا پايين است و به نظر مي‌رسد كه رقابت چنداني براي تصاحب فرصت‌هاي شغلي در استان خراسان رضوي و شهر مشهد وجود نخواهد داشت.

با اين حال، براي پيشبيني وضعيت اشتغال در شهر مشهد در سال‌هاي آينده نبايد از يك موضوع مهم غفلت كرد؛ پس از شروع همه‌گيري ويروس كوويد-۱۹، خدمات و گردشگري شهر مشهد كه مهم‌ترين بخش اقتصادي اين شهر را تشكيل مي‌دهد، به دليل كاهش چشمگير تعداد مسافرين و محدوديت‌هاي كرونايي ضربه‌ي سنگيني خورده است و تا زماني كه مشكل همه‌گيري برطرف نشود، محدوديت‌ها كنار نروند و مردم براي سفر كردن احساس امنيت نكنند، انتظار كاهشي شديد در جذب نيروي انساني در اين بخش اقتصادي از شهر مشهد، منطقي به نظر مي‌رسد.

در اين مقاله قصد داريم نگاهي بر وضعيت اشتغال در استان خراسان رضوي و وضعيت استخدام مشهد  داشته باشيم.

آمار اشتغال و بيكاري در استان خراسان رضوي

بر اساس آمار سال ۱۳۹۸، ۴۷/۳ درصد از جمعيت استان خراسان رضوي از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند (نرخ مشاركت اقتصادي ۴۷/۳ درصد) كه از اين ميزان، ۴۳/۳ درصد داراي شغل و تنها ۳/۹ درصد بيكار بوده‌اند. البته بايد بدانيد كه در آمار افراد فعال از نظر اقتصادي، زنان خانه‌دار در نظر گرفته نمي‌شوند. بنابراين، در سال ۱۳۹۸ زنان، تنها ۱۹/۷ درصد از جمعيت افراد فعال از نظر اقتصادي در استان خراسان رضوي را تشكيل مي‌داده‌اند كه تنها ۲/۶ درصد از آن‌ها بيكار بوده‌اند. اين در حالي است كه ۶۹/۴ درصد از زنان، خانه‌دار بوده‌اند.

نرخ بيكاري جمعيت ۱۵ الي ۲۹ ساله در سال ۱۳۹۸ در استان خراسان رضوي، ۱۲/۵ درصد بوده است. ۴۷/۷ درصد از نيروي كار فعال استان خراسان رضوي در بخش خدمات مشغول به كار بوده و بخش‌هاي صنعت و كشاورزي به ترتيب، ۳۳/۹ درصد و ۱۸/۴ درصد از نيروي كار اين استان را به خود اختصاص داده‌اند. ميزان نيروي كار فعال در بخش خدمات در نقاط شهري استان خراسان رضوي در آن سال، ۵۸ درصد بوده است. قطعا ميزان استخدام مشهد در بخش خدمات خيلي بيشتر از آمار كل استان خراسان رضوي است. بنابراين، اگر مي‌خواهيد در آينده در شهر مشهد ساكن شويد، به شما پيشنهاد مي‌كنيم در حوزه‌اي كسب تخصص كنيد كه در بخش خدمات و گردشگري كارايي داشته باشد.

تنها ۳۵/۱ درصد از آمار بيكاري سال ۱۳۹۸ متعلق به فارغ‌التحصيلان دانشگاهي بوده است كه اين آمار در مقايسه با بسياري از استان‌هاي كشور، بهتر است. به نظر مي‌رسد كه دليل اين موضوع، سهم بيشتر خدمات و صنعت در اقتصاد استان خراسان رضوي بوده باشد؛ اين بخش‌هاي اقتصادي نيازمند نيروي كار تخصصي هستند، در حالي كه بيشترين ميزان نيروي كار كشاورزي در كشور ما، غيرتخصصي و فاقد تحصيلات دانشگاهي مي‌باشند.

آمار استخدامي مشهد

در سال ۱۳۹۸، تعداد ۲۷۰۵۳ فرصت شغلي در استان خراسان رضوي وجود داشته كه از اين تعداد، ۱۷۴۸۴ فرصت شغلي مربوط به شهر مشهد بوده است. بنابراين، مي‌توان گفت كه وضعيت استخدام مشهد نسبت به ساير شهرهاي خراسان رضوي بسيار بهتر بوده است. اين در حالي است كه تعداد متقاضيان كار در استان خراسان رضوي بيش از ۴۵ هزار نفر و در شهر مشهد حدود ۲۹ هزار نفر بوده است. اين موضوع به دليل در سن اشتغال بودن اوج جمعيتي اين استان بوده است و با عبور اين موج جمعيتي از سن اشتغال، انتظار مي‌رود (بدون در نظر گرفتن شرايط كرونايي) وضعيت اشتغال تا ۵ الي ۱۰ سال آينده در شهر مشهد و استان خراسان رضوي بهتر شود.

از حدود ۲۹ هزار نفر متقاضي كار در سال ۱۳۹۸ در شهر مشهد، بيش از ۱۹ هزار نفر آقا و مابقي خانم بوده‌اند. از اين تعداد تنها حدود حدود ۳۶۰۰ هزار نفر از آقايان و حدود ۱۷۰۰ نفر از خانم‌ها به كار گمارده شده‌اند. نسبت به كار گمارده شده‌گان خانم در شهر مشهد به خانم‌هاي متقاضي كار در مقايسه با به كار گمارده شدگان آقا در اين شهر به آقايان متقاضي كار بالاتر است كه اين موضوع مي‌تواند نشان‌دهنده‌ي اهميت نيروي كار خانم در استخدام مشهد باشد و بيانگر نقش پررنگ خانم‌ها در بخش اقتصادي خدمات و گردشگري است.

از تعداد كل متقاضيان كار در سال ۱۳۹۸ در استان خراسان رضوي، بيش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر داراي مدرك ديپلم و تنها ۱۲۲۳۳ نفر داراي مدرك تحصيلي كارشناسي و بالاتر بوده‌اند كه از اين تعداد، بيش از ۲۷۰۰ نفر به كار گمارده شده‌اند. اين در حالي است كه تعداد افراد به كار گمارده شده‌ي داراي مدرك ديپلم بيش از ۴۵۰۰ نفر بوده است.

https://www.uplooder.net/img/image/39/0b59d062f40e64fc16e0e18e957d57cb/كاريابي-و-استخدام-مشهد.jpg

شايد يكي از دلايل اختلاف زياد افراد متقاضي كار در استان خراسان رضوي و شهر مشهد در مقايسه با تعداد افراد به كار گمارده شده، تأكيد كسب‌وكارها به مدرك تحصيلي بوده باشد كه در تعداد نسبت پايين فارغ‌التحصيلان دانشگاهي بيكار در مقايسه با فارغ‌التحصيلان دانشگاهي شاغل در مقايسه با ساير استان‌هاي كشور خودش را نشان مي‌دهد. بنابراين، اگر مي‌خواهيد در شهر مشهد شانس شما براي پيدا كردن كار بيشتر شود، نياز به تحصيلات دانشگاهي داريد و همانطور كه پيش از اين گفتيم تحصيل در رشته‌هاي مرتبط با خدمات و گردشگري مثل رشته‌ي مديريت جهانگردي، هتلداري و … شانس شما را براي استخدام شدن در مشهد بيشتر مي‌كند. البته با مدرك ديپلم نيز شانس بيشتري براي استخدام مشهد داريد. شايد اين موضوع، ريشه در اين واقعيت داشته باشد كه بسياري از شركت‌هاي خدماتي و گردشگري نيازمند نيروي كار در حد ديپلم هستند و براي آن‌ها استخدام نيروي كار داراي تحصيلات دانشگاهي كه قاعدتا انتظار حقوق بيشتري دارد، صرفه‌ي چنداني نداشته باشد.

صنايع پر اهميت مشهد

با اينكه بخش صنعت تنها حدود يك سوم نيروي كار استان را به خودش اختصاص داده است، اما به دليل اهميت بيشتر جذب نيروي تخصصي و تحصيل‌كرده داراي اهميت بالايي است. يكي از مهم‌ترين صنايع استان خراسان رضوي، صنعت خودروسازي و قطعه‌سازي است. شركت ايرانخودرو در اين استان نيز داراي كارخانه مي‌باشد و فارغ‌التحصيلان مهندسي مكانيك خودرو، مهندسي برق خودرو و ديگر متخصصان مورد نياز را جذب مي‌كند.

وجود معادن متعدد در اين استان، شانس استخدام مشهد در رشته‌هايي مثل مهندسي معدن، مهندسي مواد، مهندسي عمران و ديگر رشته‌ي هاي مرتبط را بالا برده است. همچنين، چندين شركت بزرگ در استان خراسان رضوي، به ساخت مصالح ساختماني مثل سيما و ديگر مصالح، مشغول هستند.

استان خراسان رضوي و شهر مشهد ميزبان تعدادي از صنايع بزرگ و كارخانجات مطرح در كشور هستند. صنعت زعفران به تنهايي سبب شده است كه صنايع غذايي خراسان رضوي در ميان ديگر استان‌هاي كشور، وضعيت بسيار خوبي داشته باشد. شركت‌هايي مثل زعفران سحرخيز و زعفران مصطفوي مهر ايرانيان شركت‌هاي بسيار بزرگي هستند كه گاها به نيروهاي تخصصي چه در حوزه‌ي مهندسي صنايع غذايي و مهندسي شيمي و چه در حوزه‌ي مديريتي نياز دارند. ديگر شركت معتبر فعال در حوزه‌ي صنايع غذايي در شهر مشهد، شركت نان قدس رضوي است كه آگهي‌هايي براي استخدام كارشناس فروش، مهندسي صنايع غذايي و ديگر جايگاه‌هاي شغلي منتشر مي‌كند.

شركت چرم مشهد نيز كه در حوزه‌ي مد و كالاهاي لوكس فعاليت دارد، آگهي‌هاي زيادي براي استخدام فروشنده، صندوقدار و … منتشر مي‌كند. از بزرگترين كارخانه‌جات در استان خراسان رضوي مي‌توان به كارخانه‌ي عظيم فرش زمرد مشهد اشاره كرد. اين شركت، نيروهاي زيادي براي جايگاه‌هاي شغلي تخصصي و غيرتخصصي، از كارشناس فروش و حسابدار گرفته تا مهندس مكانيك و مهندس برق صنعتي، استخدام مي‌كند.

حضور شركت مشهد فورجينگ نيز كه در كار قطعات خودرو است، فرصت‌هاي شغلي زيادي براي رشته‌هايي مثل مهندسي مكانيك خودرو، مهندسي مواد و متالوژي و … در شهر مشهد ايجاد كرده است.

از ديگر شركت‌هاي معتبر در شهر مشهد كه مي‌توانيد براي استخدام شدن در آن‌ تلاش كنيد، مي‌توان به شركت حمل و نقل و هواپيمايي سپيدبال اميد اشاره كرد كه به سرعت در حال پيشرفت و نيازمند نيروي انساني است.

وضعيت زندگي در مشهد

اگر جوياي كار و ساكن يكي از شهرهاي شرقي كشور باشيد، احتمالا به گزينه‌ي مهاجرت به اين شهر به منظور يافتن كار فكر كرده‌ايد. همچنين، تعداد زيادي مهندس معدن و كساني كه علاقه‌مند به كار در حوزه‌ي زعفران هستند، مثل مهندسين صنايع غذايي و مهندسين كشاورزي، به شهر مشهد مهاجرت مي‌كنند. پيش از اينكه براي مهاجرت به مشهد تصميم‌گيري كنيد، ضرورت دارد كه با شرايط زندگي در اين شهر آشنا شويد.

پيش از هر چيزي بايد بدانيد كه شهر مشهد در كنار شهرهايي مثل تهران، اصفهان، تبريز و كرج، از گران‌ترين شهرهاي كشور است. همچنين، قيمت خريد يا اجاره‌ي مسكن در مشهد نيز بسيار بالا است. زندگي كردن با حقوق وزارت كاري در شهر مشهد، به ويژه اگر متاهل باشيد، كار بسيار دشواري است. در كنار صنعت زعفران، به دليل رونق صنعت گردشگري و توريسم در اين شهر و حضور سازمان‌هاي قدرتمند و ثروتمند در اين شهر، گردش پول در شهر مشهد بسيار بالا است و بنابراين، براي يك زندگي ساده در مشهد بايد حقوقي حداقل دو برابر حقوق وزارت كاري داشته باشيد.

شهر مشهد دومين كلانشهر مذهبي جهان است و بنابراين زندگي در اين شهر با سخت‌گيري‌هاي خاص خودش همراه است. بنابراين، اگر مذهبي نيستيد، زندگي در اين شهر را به شما پيشنهاد نمي‌كنيم. آب و هواي مشهد نيز خشك، در تابستان‌ها گرم و در زمستان‌ها سرد است. بنابراين، اگر پوستي حساس به خشكي داريد، شهر مشهد جاي مناسبي براي شما نيست.

سيستم حمل و نقل عمومي در شهر مشهد بسيار عالي است. اين شهر داراي مترو و خطوط اتوبوسراني بسيار خوب است و به راحتي مي‌توانيد با سرعت بالا در شهر مشهد رفت و آمد كنيد. همچنين، شهر مشهد داراي يكي از مهم‌ترين ايستگاه‌هاي راه‌آهن كشور است و به راحتي مي‌توانيد با قطار از مشهد به دورترين نقاط كشور، مثل تبريز و اهواز مسافرت كنيد. همچنين اين شهر داراي فرودگاه بين‌المللي شهيد هاشمي نژاد است كه يكي از پر رفت‌وآمدترين فرودگاه‌هاي كشور مي‌باشد. بنابراين، از هر نقطه‌ي ايران كه بخواهيد به مشهد مهاجرت كنيد، هيچ نگراني بابت رفت‌وآمد به شهر مادري خود نداريد.

جمع‌بندي

شهر مشهد با بيش از سه ميليون نفر جمعيت، دومين كلانشهر ايران و مركز استان خراسان رضوي است. حدود نيمي از جمعيت اين استان از نظر داراي مشاركت اقتصادي هستند و از نرخ بيكاري اين استان حدود ۱۲ درصد است. عمده‌ي نيروي كار شهر مشهد در بخش خدمات و گردشگري فعاليت دارند و افراد داراي مدرك تحصيلي ديپلم، بيشترين شانس را براي استخدام شدن در مشهد دارند. موج جمعيتي استان خراسان رضوي از محدوده‌ي سني استخدام رد شده و به نظر مي‌رسد كه تعداد متقاضيان كار در اين شهر تا ۵ الي ۱۰ سال آينده، رو به كاهش باشد. با اين حال، شرايط كرونايي ممكن است بسياري از فرصت‌هاي شغلي در اين شهر را كه اقتصاد آن وابسته به گردشگري است، از بين ببرند.

با توجه به وجود شركت‌هاي فعال در حوزه‌ي خدمات و گردشگري در شهر مشهد، شانس استخدام خانم در مشهد بسيار بالا است. البته به دليل بافت مذهبي و سنتي جامعه‌ي مشهد، اكثر بانوان مشهدي، خانه‌دار هستند و نرخ مشاركت اقتصادي زنان در استان خراسان رضوي، زير ۲۰ درصد است.

استان خراسان رضوي و شهر مشهد، از نظر صنعتي نيز وضعيت نسبتا خوبي دارد. وجود معادن متعدد، صنعت خودروسازي، صنعت زعفران و صنايع فرش، چرم و نساجي از جمله صنايع مهم اين استان هستند. اين استان، ميزبان شركت‌هاي معتبري مثل صنايع زعفران مصطفوي مهر ايرانيان، نان رضوي، ايرانخودرو مشهد، چرم مشهد، فورجينگ و … است.

شهر مشهد دومين كلانشهر مذهبي جهان است كه آب و هوايي سرد و خشك دارد اما تابستان‌هاي آن داغ و سوزان است. اين شهر يك شهر مدرن با امكانات تفريحي و پاساژهاي لوكس و حمل و نقل شهري و بين شهري بسيار عالي مي‌باشد. البته مشهد يكي از گرانترين شهرهاي ايران است و با حقوق وزارت كاري نمي‌توان در اين شهر به راحتي زندگي كرد. به همين دليل اگر به دنبال فرصت استخدام جديد مشهد هستيد، حتما به سراغ مشاغلي با درآمد حداقل دو برابر حقوق وزارت كار برويد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.