بازار كار مهندس صنايع چگونه است؟

سرعت رشد علم و توليد در دنيا، روز به روز بيشتر مي‌شود. در اين ميان، كمبود زمان، چالش‌هاي توليد، خواسته‌هاي روزافزون مشتريان و طراحي‌هاي پيچيده؛ فشار بيشتري به مهندسان و واحدهاي توليدي وارد مي‌كنند. اينجاست كه مهندس صنايع به كمك سازمان‌ها مي‌آيد و با به حداقل رساندن اتلاف در فرآيندهاي جاري در مجموعه، موجب بهينه‌سازي در منابع انساني، هزينه‌ها و زمان مي‌شود. احتمالا شما هم در دوران تحصيل شنيده‌ايد كه رشته مهندسي صنايع آسان‌تر از ساير رشته‌هاي مهندسي است؛ اما كمتر كسي به شما مي‌گويد كه بازار كار و تقاضا براي استخدام مهندس صنايع بدون سابقه بيشتر از بقيه رشته‌هاست. با تحصيل در اين رشته، اين امكان را داريد كه در موقعيت‌هاي شغلي متنوع و در زمينه‌هاي كاري مختلفي استخدام شويد.

به چه كسي مهندس صنايع گفته مي‌شود؟

با توجه به نقش كليدي مهندسان صنايع در سازمان‌هاي توليدي و خدماتي، بسياري از مجموعه‌هاي خصوصي و دولتي اقدام به جذب اين افراد كرده‌اند. مهندسي صنايع به اين منظور پديد آمده است كه هزينه‌ها را كاهش دهد؛ از اتلاف انرژي جلوگيري كند و راندمان را بالا ببرد. در شرايط فعلي، بهينه‌سازي فرآيندهاي جاري در يك سازمان مي‌تواند برگ برنده آنها در بازار باشد و همين مسئله دليل اصلي رشد بازار كار مهندسي صنايع است. البته بسياري اعتقاد دارند كه اين رشته، دريايي از دانش به عمق يك سانتي‌متر است و شما بايد از تمام علوم مهندسي، مديريت، اقتصاد، روابط عمومي و… تا اندازه‌اي بدانيد. همين موضوع باعث شده دروس مهندسي صنايع نسبت به ساير رشته‌هاي مهندسي متنوع‌تر و گسترده‌تر باشد.

وظايف مهندس صنايع

  • كاهش اتلاف انرژي، زمان و هزينه در سازمان
  • اطلاع از تمام فرآيندهاي درون سازماني و توليدي
  • ايجاد حداكثر بازدهي در توليد و فرآيندهاي جاري در مجموعه
  • تدوين و طراحي استانداردها براي فرآيندها و محصولات توليدي
  • تجزيه و تحليل هزينه‌ها و صورت‌هاي مالي با روش‌هاي كنترل كيفيت و بهبود آنها
  • ايجاد سيستم كنترل براي اطمينان از مطابقت محصول با استانداردهاي كيفيت‌سنجي
  • خودكارسازي و اتوماسيون فرآيندهاي ساخت
  • ايجاد تعادل و بهينه‌سازي زمان، هزينه، ريسك، ايمني محيط كار و…
  • تعالي سازماني
  • يافتن عيوب و رفع آنها
  • نظارت بر مراحل مختلف توليد
  • گزارش‌گيري و تجزيه و تحليل هزينه‌ها، منابع و فرآيندها
  • صحبت با مشتريان و برنامه‌ريزي براي حل دغدغه‌ها و نارضايتي آنها

مهندس صنايع چه گرايش‌هايي دارد و بازار كار كدام بهتر است؟

مي‌توانيد در دانشگاه (مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد) گرايش‌هاي متفاوت مهندسي صنايع را انتخاب كنيد؛ يا در محيط كار با تمركز بر يك حوزه تخصصي، در آن گرايش تجربه و مهارت كسب كنيد. هر كدام از اين گرايش‌ها روي بخشي از دروس مهندسي صنايع تمركز دارند و تعدادي از وظايف مرتبط با اين رشته را دربرمي‌گيرند. از مهم‌ترين گرايش هاي مهندسي صنايع در دانشگاه و بازار كار مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  1. مديريت پروژه و برنامه‌ريزي
  2. مديريت توليد
  3. مهندسي كيفيت
  4. مديريت عمليات
  5. مديريت منابع انساني و مالي
  6. مديريت محصول

با وجود گستردگي حوزه‌هاي كاري اين رشته، نبايد اين نكته را فراموش كرد كه در همه اين گرايش‌ها به يك اندازه فرصت شغلي منتشر نمي‌شود. معمولا بيشتر درخواست‌ها متعلق به چند گرايش خاص است و در ساير حوزه‌ها به‌سختي مي‌توانيد فرصتي براي اشتغال پيدا كنيد كه با بررسي فرصت‌هاي شغلي مي‌توانيد متوجه شويد كه برخي از گرايش‌ها مانند مديريت پروژه و برنامه‌ريزي يا كارشناسان بهبود كيفيت بيشتر از گرايش‌هاي ديگر فرصت همكاري وجود دارد. بنابراين اگر هنوز فارغ‌التحصيل نشده‌ايد؛ بهتر است ابتدا بازار كار گرايش‌هاي مختلف را بررسي كرده و سپس با توجه به آن روي دروس مهندسي صنايع مربوطه بيشتر تمركز كنيد.

بازار كار و استخدام مهندس صنايع

اشاره شد كه بازار كار مهندسي صنايع بسيار گسترده است و بسياري از سازمان‌هاي خصوصي و دولتي اقدام به جذب نيرو در اين زمينه مي‌كنند. برخلاف ساير رشته‌هاي مهندسي مانند مهندسي مكانيك، مهندسي عمران، مهندسي شيمي و…، فرصت‌هاي شغلي در رشته صنايع محدود به صنعت خاصي نيست و بانك‌ها، شركت‌هاي بيمه، شركت‌هاي نفت و گاز و… به‌دنبال نيروي كار در گرايش هاي مهندسي صنايع هستند.

علاوه بر فرصت‌هاي شغلي در سازمان‌ها، شما اين امكان را داريد كه به‌عنوان مشاور مشغول به كار شويد يا كسب و كار خودتان را راه‌اندازي كنيد. معمولا فارغ‌التحصيلان اين رشته به دليل مطالعه دروس مهندسي صنايع در زمينه مديريت، از ساير رشته‌ها در كارآفريني موفق‌تر عمل مي‌كنند. در ادامه تعدادي از فرصت‌هاي شغلي را مورد بررسي قرار داده‌ايم.

  • كار در سازمان‌هاي هواپيمايي

شركت‌هاي صنايع هوايي و هواپيماسازي معمولا فرصت‌هاي شغلي متعددي براي جذب مهندس صنايع منتشر مي‌كنند. وظايفي كه اين سازمان‌ها انتظار دارند شما انجام دهيد معمولا شامل: برنامه‌ريزي و تحليل سيستم‌ها، مديريت سيستم و بهره‌‎وري، طراحي و مديريت تكنولوژي صنعتي و… است. علاوه بر اين مجموعه‌ها، برخي از آژانس‌هاي هواپيمايي بزرگ هم اقدام به جذب نيرو در سمت كارشناس تحليل آماري مي‌كنند.

  • جذب نيروي مهندسي صنايع در شهرداري‌ها و سازمان‌هاي خدمات شهري

سازمان‌هاي دولتي هم متوجه اهميت حضور مهندس صنايع شده‌اند. معمولا در شهرداري‌ها و سازمان‌هاي خدمات شهري، فارغ التحصيلان مهندسي صنايع براي عناوين شغلي زير انتخاب مي‌شوند: مسئول گزينش، كارشناس مطالعات اقتصادي (به منظور ارزيابي پروژه‌ها و طرح‌هاي سرمايه‌گذاري مانند بورس و ساير شيوه‌هاي تامين مالي)، كارشناس تحليل‌گر سيستم (براي تجزيه و تحليل سيستم‌ها و تهيه گزارش آماري توصيفي و استنباطي) و…

·         جذب مهندسي صنايع در بانك

يكي از رشته‌هاي مورد نياز در بانك‌ها براي عنوان شغلي بانكدار، مهندسي صنايع است. علاوه بر بانكداري، مهندسان صنايع مي‌توانند در ستادهاي بانكي هم استخدام شوند. اين افراد معمولا در واحد ارزيابي عملكرد يا برنامه‌ريزي استراتزيك مشغول مي‌شوند. وظيفه مهندسان صنايع شاغل در اين واحدها اين است كه سيستم‌هاي اطلاعاتي را طراحي كرده و فرآيندهايي براي بهبود عملكرد كاركنان عملياتي و ستادي اجرا كنند.

مهندس صنايع چه آينده‌ شغلي را پيش‌رو دارد؟

نيازي به گفتن نيست كه با توجه به نياز سازمان‌ها به كاهش هزينه‌ها و افزايش توليد، روند صعودي استخدام مهندس صنايع در سال‌هاي آينده هم ادامه پيدا خواهد كرد. گزارش‌هاي منتشر شده توسط دفتر آمار آمريكا هم گوياي همين امر است. بر اين اساس رشد اين شغل تا ده سال آينده، بيشتر از 10% خواهد بود كه نرخي بالاتر از رشد ساير مشاغل دارد. پيش‌بيني مي‌شود بيشتر اين رشد در سازمان‌هايي با زمينه كاري بهداشتي و علمي و مهندسي (مشاوره‌اي) اتفاق بيفتد.

نتيجه گيري

با توجه به رشد روزافزون علم و گسترش توليد، رقابت بين سازمان‌هاي مختلف افزايش پيدا كرده است. اين رقابت باعث شده تا بهينه‌سازي فرآيندها، زمان، هزينه و… از اهميت زيادي برخوردار باشد؛ چرا كه حتي يك ريال صرفه‌جويي در هزينه‌ها يا يك روز سريع‌تر انجام دادن كارها مي‌تواند برگ برنده مجموعه در بازار رقابتي باشد.

همين مسئله باعث شده سازمان‌ها اهميت استخدام مهندس صنايع را بيشتر از قبل درك كنند و تعداد آگهي‌هاي درخواست همكاري براي اين رشته افزايش پيدا كند. مهندس صنايع وظيفه دارد حداكثر بازدهي را در سازمان ايجاد كرده و فرآيندها، توليد، هزينه و زمان، انرژي و…. را بهينه‌سازي كند.

اكثر فرصت‌هاي شغلي براي جذب مهندس صنايع در زمينه٬هاي كنترل كيفيت، مديريت پروژه، مديريت توليد، مديريت عمليات، مديريت محصول، ماركتينگ و مديريت منابع انساني و مالي منتشر مي‌شوند كه مي‌توانيد اين آگهي‌ها را در سايت استخدام نيرو جاب ويژن مشاهده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.